Afgelopen week zijn de eindexamens voor de middelbare scholieren weer begonnen. En hiermee ook de strijd tegen examenfraude. De leerlingen moeten tijdens de examens laten zien wat ze weten. Wat ze zelf weten, niet wat hun buurman weet.
Afkijken, spiekbriefjes, het geheugen van je rekenmachine gebruiken, franse woordjes op je arm onder je horloge geschreven… Wie heeft het vroeger niet gedaan? Ik sta er steeds weer verbaasd van hoe creatief leerlingen kunnen zijn.
Examenfraude door docenten
Maar bij examens blijkt ieder jaar weer dat niet alleen leerlingen vals spelen voor een hoog of hoger cijfer. Ieder jaar worden er wel één of enkele docenten betrapt die de examenantwoorden van hun leerlingen hebben verbeterd. Met name bij meerkeuzevragen is het voor de docent erg makkelijk om de leerlingen ‘een handje te helpen’.
De keren dat de fraude wordt opgemerkt, gebeurt dit vaak omdat de tweede corrector ziet dat verbeterde antwoorden met een andere pen zijn geschreven.
Vaak is dit inderdaad met het blote oog te zien. Maar lang niet altijd. Er zijn maar genoeg blauwe en zwarte pennen, die ogenschijnlijk met dezelfde kleur blauw of zwart schrijven. En wanneer een tweede corrector niet zeker is van zijn vermoedens, zal hij dit ook niet altijd melden.
Met behulp van forensisch onderzoek kan deze zekerheid wel worden verkregen.
Onderzoek naar peninkten
Ook al lijken twee pennen met dezelfde blauwe inkt te schrijven, in de chemische structuur zal de inkt altijd anders zijn. Door de procedures bij de productie, zijn er zelfs verschillen aan te tonen in twee pennen van hetzelfde merk.
Bijvoorbeeld met lichttechnieken kan zeer snel onderscheid worden gemaakt tussen twee inkten die ogenschijnlijk hetzelfde zijn.
De chemische structuur van de inkten zorgt ervoor dat de inkten ook verschillend reageren; door van die wetenschap gebruik te maken kan worden aangetoond dat de correcties met een andere pen hebben plaatsgevonden dan het eerstgegeven antwoord.
Eerlijk
Fraude is nooit eerlijk. Ook al is het een leerling nog zo gegund om een examen te halen; een eerlijke beoordeling geeft het beste weer wat de leerling in huis heeft. Ook voor zijn/haar toekomst is dit belangrijk. En natuurlijk is het niet terecht als één of enkele leerlingen worden ‘geholpen’ terwijl andere leerlingen op eigen kracht een voldoende moeten zien te halen.
Gelukkig helpt de wetenschap ons om (examen)fraude aan het licht te brengen.
Samen naar de waarheid!
Cynthia
Vanmorgen hoorde ik het bericht dat er afgelopen dinsdag gemaakte examens zijn gestolen.
http://www.nu.nl/binnenland/3775516/gemaakte-examens-gestolen-school-almere.html
Examens stelen die al gemaakt zijn… je vraagt je toch af wat de reden hiervoor is.
Goed artikel, interessant om te lezen dat jullie met het dagelijkse nieuws meegaan!.
Waarom iemand zoiets zou doen, Cynthia? ik denk simpelweg omdat ze daar de mogelijkheid toe hadden…
Ze zijn al gemaakt inderdaad, dus wat zouden ze er nog mee kunnen doen? ik heb hier eens even over nagedacht en bedacht me toen: als ze het ongemerkt hebben kunnen stelen, kunnen ze het misschien dus ook ongemerkt terug leggen, in die tijd die daar tussen zit kunnen ze de tentamens/antwoorden etc. aanpassen, zonder dat iemand dat zou merken..?
Hallo Frank,
Dank voor je reactie.
Gewoon omdat het kan, ja misschien. Zelf nog verbeteringen aanbrengen… tja, dan waren ze te laat met terugleggen. Wellicht is de diefstal ook gepleegd door iemand die zelf geen examen heeft afgelegd.
Maar goed, laten we ook niet te veel speculeren. Misschien wordt er nog meer informatie bekend in de komende tijd.
Het is alleen zo jammer voor de leerlingen die de examens eerder die dag hadden gemaakt… die dragen de gevolgen van de diefstal.
Hoi Cynthia,
Daar ben ik het helemaal met je eens, speculeren is hierover kan oneindig.. en het is vooral erg jammer dat andere leerlingen hiervan het slachtoffer zijn…
Ik ben benieuwd wat hier nog verder over bekend gemaakt wordt en hoe dit verder verloopt.
We horen met enige regelmaat dat geheim te houden zaken in Nederland aan de weg worden gezet, onbeheerd worden gelaten en op andere wijze in verkeerde handen vallen.
De hoofdreden daarachter is volgens mij dat in Nederland de ouderwetse opvoeding veelvuldig wordt weggeworpen, verwaarloosd of verfoeid. Vele waarden worden zo gedevalueerd.
Leerkrachten die onachtzaam omgaan met belang van anderen zouden n.m.m. straf moeten worden aangepakt, maar ja, dat is vast weer een oude stelling zie zal worden verworpen.
Hallo Ger,
Eén van de vragen die rijzen is inderdaad of de examens wel goed opgeborgen zijn. In de berichtgeving wordt gemeld dat de docent de examens op een bureau in een klaslokaal had gelegd en dat lokaal had afgesloten.
(al wordt er nu ook gemeld dat er veel sleutels op dat lokaal passen, waardoor het slot minder waard is http://www.telegraaf.nl/binnenland/22624519/__Examens_gestolen_in_Almere__.html)
Tot op heden is er echter geen berichtgeving dat de docent onzorgvuldig zou hebben gehandeld.
Ik begrijp je punt, Ger, maar moeten we de docent straffen die zijn best doet en (volgens mij) niet zeer nalatig of slordig is geweest, of moeten de dieven worden aangepakt?
Samen naar de waarheid!
Cynthia
“Elk jaar worden gemaakte examens gestolen”
http://www.nu.nl/eindexamens/3777471/elk-jaar-worden-gemaakte-examens-gestolen.html
De verdwenen examens van de school in Almere zijn weer teruggevonden. Er is geen sprake van een misdrijf, dus de politie doet verder geen onderzoek.
De studenten moeten wel opnieuw examen doen. Zij zijn de dupe hiervan.
http://www.buitenhoutcollege.nl/Nieuws/Examens%20Beeldende%20Vorming%20teruggevonden.wli
Het eerste nieuwsbericht waarin wordt gemeld dat er is gefraudeerd met examenantwoorden door iemand anders dan de leerlingen zelf: http://www.l1.nl/nieuws/258476-fraude-met-aardrijkskunde-examen-porta-mosana